Poziomy dźwięku

Poziomy dźwięku

Postprzez thomson » 15 Sty 2012, 22:27

Przyznam, że w temacie "inżynierii" dźwięku jestem raczej zielony, ale pewnie nie tylko ja i taki temat może się przydać.
Jestem nauczony żeby dźwięk wyrównywać do poziomu -12dB i tak wypisywać pliki. Wiem, że np. stacje telewizyjne mogą mieć swoje wymagania, ale czy jest jakaś ogólna zasada? Jak to się ma do eksportu do DVD, a jak np. dla plików na Vimeo ?

Druga sprawa - w regulaminie jednego z festiwali w punkcie dotyczącym wymogów dla zgłaszanych materiałów czytam "...pliku z dźwiękiem znormalizowanym do 89 dB..." i jest to dla mnie czarna magia. Jak to się ma do moich -12dB ustawianych w Vegasie? Dlaczego w Vegasie (i innych) mam skalę od np. -42,0 do 0,0dB (w sensie dlaczego na minusie) ?

Prawdopodobnie pisząc tego posta wykazuje brak jakiejś elementarnej wiedzy, ale w takim razie najwyższy czas ją posiąść. Gdybyście mogli polecić jakieś pozycje literaturowo-internetowe, które mogłyby mi choć trochę rozjaśnić temat to również będę wdzięczny.
Canon 60D
Awatar użytkownika
thomson
Member
Member

Miejscowość: Gniezno

Re: Normalizacja dźwięku

Postprzez Amadi » 15 Sty 2012, 22:32

Na potrzeby komputerowe i domowej archiwizacji ustawiaj do 0 dB. Przyciszyć o 12 dB zawsze możesz, a przygłaszając z -12 na 0 tracisz jakość.

A co do tych 89 dB to chyba jakiś kretyn to pisał, przecież to zależy od ich nagłośnienia i akustyki sali. Zresztą nawet nie podali w którym miejscu na kablu ma być te 89 dB. A jeśli chodzi im o poziom SPL to w którym miejscu sali i w jaki sposób zmierzony...
http://www.youtube.com/user/Amadi00
W moim nicku nie ma "n", dammit
Awatar użytkownika
Amadi
Moderator

Miejscowość: Warszawa

Postprzez thomson » 16 Sty 2012, 23:19

Dzięki Amadi. Zapis o tych 89 dB od początku wydał mi się dziwny, nadal nie wiem jak miałbym znormalizować dźwięk do takiej wartości, ale mniejsza o to... no chyba że ktoś ma jakiś pomysł...